Teatrul

Teatrul "Danovski", în această săptămână: "Serată camerală" (miercuri) şi "Văduva veselă" (sâmbătă), la Constanţa, şi "Lacul lebedelor", sâmbătă, la Bucureşti, cu patru lebede... japoneze!(1772)


În această săptămână, atât Companiile de Operă şi Balet, cât şi membrii Orchestrei Simfonice, ale Teatrului Naţional de Operă şi Balet (TNOB) “Oleg Danovski”, din Constanţa, au programate spectacole, fie la sediu, fie în Bucureşti (Parcul I.O.R.).

 

Astfel, miercuri – 7 mai, între orele 19.00 – 20.15, în foyer - ul sediului TNOB Constanţa, patru membri ai Orchestrei Simfonice vor prezenta un recital cameral.

Quartetul (oboi plus instrumente de coarde) este alcătuit din: CRISTINA VÂRTEJAN (oboi), SANDA BOTEANU (vioară), FLORIN IACOB (violă) şi FLORICA COSTINEL (violoncel).

Preţul unui bilet este de 10 lei.

 


Sâmbătă – 10 mai, între orele 19.00 – 21.30, va fi (re)prezentată, tot la sediu, celebra operetă “VĂDUVA VESELĂ”, a compozitorului ungur Franz LEHAR.

Solişti: STELA SÂRBU (debut!), CONSTANTIN ACSINTE, MĂDĂLINA SANDU, DORU IFTENE, BOGDAN SANDU, MARIUS EFTIMIE, IULIAN BRATU, ADRIAN BĂDILĂ, DAIANA GAVRILESCU, LAURENŢIU SEVERIN, ANDREI BĂICAN, GABRIELA DOBRE.

“VĂDUVA VESELĂ” (“Die lustige Witwe”) este o operetă (în trei acte), compusă de către compozitorul maghiar Franz Lehár (1870 - 1948), pe libretul scris de Victor Léon şi Leo Stein, după comedia „Ataşatul de ambasadă” („L’Attaché d’ambassade”), a francezului Henri Meilhac.
Premiera operetei a avut loc la Viena, în capitala Imperiului (“bicefal”) Austro – Ungar), la „Theater an der Wien” (Teatrul din Viena), în data de 30 decembrie 1905.

 


Tot sâmbătă – 10 mai, între orele 19.00 – 21.45, dar în… BUCUREŞTI, în Parcul I.O.R., Compania de Balet a Teatrului Naţional de Operă şi Balet “Oleg Danovski” Constanţa are programat spectacolul, româno -… JAPONEZ!, cu “LACUL LEBEDELOR”, cea mai mare capodoperă a compozitorului rus Piotr Ilici CEAIKOVSKI.

Coregrafia: MIHAI BABUŞKA, după coregrafia “CLASICĂ”, a lui LEV IVANOV şi MARIUS PETIPA.
Scenografia: ADRIANA URMUZESCU.
Asistenţa coregrafică: CORINA DUMITRESCU, MONICA CHERECHEŞ.

Solişti: ELIZA MAXIM, SERGIU DAN, ADRIAN MIHAIU, TADA HARUKA (Japonia), MIURA NOZOMI (Japonia), AYAKA KISHI (Japonia), AMALIA MÎNDRUŢIU, DELIA LUCA, LAIMA COSTA, RIE AOYAGI (Japonia), KANOKO SUZUKI (Japonia), YUKIMI OTSUKA (Japonia).


Baletul “LACUL LEBEDELOR“ - opus 20 (titlul original, în limba rusă, transliterată, în latină, din alfabetul kirilic: “Lebedinoie ozero”) este cea mai mare CAPODOPERĂ a acestui GENIU absolut al muzicii universale, Piotr Ilici CEAIKOVSKI (1840 – 1893), care l-a compus în 1875 - 1876.

Sursa de inspirație este, conform primilor libretişti, o veche legendă rusă (după alții, cei mai… mulţi!, de fapt, este, la origine, o legendă… german(ic)ă, cel puţin dacă judecăm după numele personajelor principale: Siegfried, Odette – Odillia, Rotbart ș.a.!) și a corespuns pretențiiilor compozitorului rus.

De fapt, legenda despre prințese transformate în lebede, de către un vrăjitor rău, în care vraja lui poate fi spulberată numai prin iubirea unui prinț, se poate întâlni în basmele multor popoare (europene… sau nu!)!

Baletul (în patru acte) a fost pus în scenă, pentru prima dată, în anul 1877, la Moscova, la renumitul Teatru “Bolșoi” / “Balşoi” (“Bolşoi / Balşoi..Teatr”), coregraf fiind Julius Reisinger.

În mod paradoxal,… nu a fost primit prea bine, de către pubic şi critică, pentru moment!

Fără eufemisme de stil, premiera de la la “Balșoi Teatr” (Teatrul Mare), din Moscova, din 4 martie (20 februarie, “stil / calendar vechi”) 1877, avândul ca dirijor pe Şemen Riabov și coregraf pe Julius Reisinger, a fost, de fapt, un MARE… fiasco!

Una dintre cauze este, desigur, şi aceea, că, din păcate, publicul epocii nu era obișnuit cu stilul… “simfonic” al unei muzici pentru balet, așa că nu a înțeles bogăția partiturii!

Dar, la aceasta, s-a adăugat și coregrafia… mediocră (!), a lui Julius Reisigner, ceea ce a făcut ca primele reprezentații să fie un REAL EŞEC!

Totuși, în 15 ianuarie 1895, cu o NOUĂ coregrafie, realizată de către celebrii MARIUS PETIPA și LEV IVANOV, a avut un SUCCES ENORM, la Teatrul “Mariinsky”, din strălucitoarea capitală a Imperiului Ţarist, Sankt - Petersburg.

Din nefericire, succesul a fost, pentru IMENSUL COMPOZITOR, (doar)… POSTUM!

Ce s-a întâmplat:
După moartea lui Ceaikovski (1893), la cererea conducerii Teatrului “Mariinsky”, din Sankt Petersburg, Marius Petipa și Lev Ivanov au modificat coregrafia baletului, iar dirijorul Teatrului “Mariinsky”, Riccardo Drigo, a adus mai multe modificări (doar de adaptare la coregrafia nouă!) partiturii!

În noua formă, baletul a avut premiera pe 15 ianuarie 1895.
A fost un mare succes, binemeritat!

Deși au mai existat, ulterior, și alte versiuni, aceasta este reprezentată, şi astăzi, în mod curent, fiind considerată formula “clasică”, de succes… asigurat : Petipa – Ivanov!

În noua coregrafie, rămasă, “clasică”, şi, cum am spus, şi azi… majoritar uzuală!, MARIUS PETIPA s-a ocupat de primul și al treilea act (de la Castel), iar LEV IVANOV de al doilea și ultimul act (actele de la Lac).

Trebuie, totuşi, că, între timp, textul a fost, de… mai multe ori!, transcris și modificat, astfel că unele versiuni au un final… diferit față de cel original!


FOTO: “VĂDUVA VESELĂ”, de Franz LEHAR, la TNOB “Oleg Danovski”, VERSIUNEA CU DANIELA VLĂDESCU, ÎN ROLUL TITULAR – Constanţa, mai 2014 (Sursa: tnobconstanta.ro)
 

Taguri: STELASARBU, CONSTANTINACSINTE, ACSINTE, TNOBConstanta, TNOB, OlegDanovski, Danovski, balet, LaculLebedelor, Ceaikovski, VaduvaVesela, FranzLehar, Lehar, Viena, SanktPetersburg,



jooble.org